Рэгістрацыя актаў грамадскага стану
У адпаведнасці з Указам Прэзідэнта Рэспублікі Беларусь ад 12 чэрвеня 2006 г. № 385 «Аб некаторых мерах па ўдасканаленні работы органаў, якія рэгіструюць акты грамадскага стану» консульскія ўстановы, а таксама дыпламатычныя прадстаўніцтвы Рэспублікі Беларусь ажыццяўляюць рэгістрацыю нараджэння, заключэння шлюбу, устанаўлення бацькоўства, перамены прозвішча, уласнага імя, імя па бацьку, смерці, скасавання шлюбу па рашэннях судоў, якія ўступілі ў законную сілу да 1 верасня 1999 г., змяняюць, выпраўляюць, дапаўняюць запісы актаў грамадскага стану, анулююць і аднаўляюць запісы актаў грамадскага стану на падставе рашэння суда, захоўваюць кнігі рэгістрацыі актаў грамадскага стану, выдаюць паўторныя пасведчанні аб рэгістрацыі актаў грамадскага стану.
У сваёй дзейнасці консульскія ўстановы, а таксама дыпламатычныя прадстаўніцтвы Рэспублікі Беларусь кіруюцца Канстытуцыяй Рэспублікі Беларусь, Кодэксам Рэспублікі Беларусь аб шлюбе і сям'і ад 9 ліпеня 1999 года, Законам Рэспублікі Беларусь ад 28 кастрычніка 2008 г. «Аб асновах адміністрацыйных працэдур», Указам Прэзідэнта Рэспублікі Беларусь ад 26 красавіка 2010 г. № 200 «Аб адміністрацыйных працэдурах, якія ажыццяўляюцца дзяржаўнымі органамі і іншымі арганізацыямі па заявах грамадзян», Указам Прэзідэнта Рэспублікі Беларусь ад 12 чэрвеня 2006 г. №385, Палажэннем аб парадку рэгістрацыі актаў грамадскага стану і выдачы дакументаў і (альбо) даведак органамі, якія рэгіструюць акты грамадскага стану, зацверджаным пастановай Савета Міністраў Рэспублікі Беларусь ад 14 снежня 2005 г. №1454, іншымі актамі заканадаўства.
Пры звароце ў консульскія ўстановы і дыпламатычныя прадстаўніцтвы Рэспублікі Беларусь грамадзяне прадстаўляюць:
Пры рэгістрацыі нараджэння:
— заяву;
— пашпарты ці іншыя дакументы, якія сведчаць асобу бацькоў (аднаго з бацькоў), народжанага;
— медыцынскую даведку аб нараджэнні дзіцяці альбо рашэнне суда аб устанаўленні факту нараджэння;
— дакумент, які з'яўляецца падставай для запісу звестак пра бацьку ў запісе акта аб нараджэнні дзіцяці (сумесную заяву бацькоў дзіцяці, якія не знаходзяцца ў шлюбе паміж сабой; копія рашэння суда аб устанаўленні бацькоўства), – у выпадку, калі бацькі дзіцяці не знаходзяцца ў шлюбе.
Пры рэгістрацыі нараджэння дзіцяці ў маці, якая заяўляе, што яе муж не з'яўляецца бацькам дзіцяці, акрамя названых дакументаў грамадзяне ўяўляюць:
— заяву маці дзіцяці, якая пацвярджае, што яе муж не з'яўляецца бацькам дзіцяці;
— пашпарт або іншы дакумент, які сведчыць асобу фактычнага бацькі дзіцяці;
— заяву мужа маці дзіцяці, якая пацвярджае, што ён не з'яўляецца бацькам дзіцяці;
— сумесную заяву маці і фактычнага бацькі дзіцяці аб рэгістрацыі ўстанаўлення бацькоўства.
Тэрмін рэгістрацыі нараджэння складае 2 дні з даты падачы заявы; у выпадку ўрачыстай рэгістрацыі нараджэння – 3 дні; пры адначасовай рэгістрацыі нараджэння, устанаўленні бацькоўства і заключэнні шлюбу – у дзень рэгістрацыі заключэння шлюбу; у выпадку запыту звестак і (або) дакументаў ад іншых дзяржаўных органаў, іншых арганізацый – 1 месяц.
Рэгістрацыя нараджэння (з выдачай пасведчання аб нараджэнні) вырабляецца бясплатна.
Пры рэгістрацыі заключэння шлюбу:
— сумесную заяву асоб, якія ўступаюць у шлюб;
— пашпарты ці іншыя дакументы, якія сведчаць асобу тых, хто ўступае ў шлюб;
— заяву аб зніжэнні шлюбнага ўзросту, рашэнне органаў апекі і папячыцельства альбо копію рашэння суда аб аб'яўленні непаўналетняга цалкам дзеяздольным (эмансіпацыі), медыцынскую даведку аб стане здароўя (якая пацвярджае цяжарнасць) асобы, якая ўступае ў шлюб – для асобы, якая не дасягнула 18-гадовага ўзросту;
— заяву асоб, якія ўступаюць у шлюб, аб скарачэнні тэрміну заключэння шлюбу з указаннем паважных прычын або асаблівых абставін, па якіх неабходна скарачэнне тэрміну заключэння шлюбу, і дакументы, якія з'яўляюцца падставай для скарачэння дадзенага тэрміну, – у выпадку скарачэння тэрміну заключэння шлюбу;
— заяву асоб, якія ўступаюць у шлюб, з указаннем паважных прычын, па якіх яны не могуць прыбыць у орган ЗАГС для рэгістрацыі заключэння шлюбу – у выпадку рэгістрацыі заключэння шлюбу па-за памяшканнем органу ЗАГС;
— копію рашэння суда аб устанаўленні факту стану ў фактычных шлюбных адносінах, у выпадку рэгістрацыі заключэння шлюбу на падставе такога рашэння суда;
— дакумент аб аплаце консульскага збору.
Акрамя названых дакументаў грамадзянамі Рэспублікі Беларусь, якія ўступаюць у шлюб, прадстаўляюцца:
* від на жыхарства, выдадзены кампетэнтным органам дзяржавы пастаяннага пражывання – у выпадку, калі грамадзянін Рэспублікі Беларусь пастаянна пражывае за межамі Рэспублікі Беларусь;
* дакумент аб адсутнасці зарэгістраванага шлюбу з іншай асобай, выдадзены кампетэнтным органам дзяржавы пастаяннага пражывання – у выпадку, калі грамадзянін Рэспублікі Беларусь пастаянна пражывае за межамі Рэспублікі Беларусь;
* дакументы, якія пацвярджаюць спыненне папярэдняга шлюбу (за выключэннем дакументаў, выдадзеных органам ЗАГС Рэспублікі Беларусь), – у выпадку спынення шлюбу.
Замежнымі грамадзянамі і асобамі без грамадзянства (за выключэннем замежных грамадзян і асоб без грамадзянства, якім прадастаўлены статус бежанца або прытулку ў Рэспубліцы Беларусь), прадстаўляюцца наступныя дакументы:
* дакумент аб адсутнасці зарэгістраванага шлюбу з іншай асобай, выдадзены кампетэнтным органам дзяржавы пастаяннага пражывання замежнага грамадзяніна, асобы без грамадзянства (тэрмін дзеяння дакумента – 6 месяцаў);
* дакумент аб адсутнасці зарэгістраванага шлюбу з іншай асобай, выдадзены кампетэнтным органам дзяржавы грамадзянскай прыналежнасці замежнага грамадзяніна – у выпадку, калі замежны грамадзянін не пражывае на тэрыторыі дзяржавы грамадзянскай прыналежнасці (тэрмін дзеяння дакумента – 6 месяцаў);
* дакумент, які пацвярджае спыненне папярэдняга шлюбу, выдадзены кампетэнтным органам дзяржавы, на тэрыторыі якой спынены шлюб, – у выпадку спынення шлюбу.
Тэрмін рэгістрацыі заключэння шлюбу складае 3 месяцы з даты падачы сумеснай заявы.
Кошт рэгістрацыі заключэння шлюбу (з выдачай пасведчання аб заключэнні шлюбу) складае 50 еўра.
Пры рэгістрацыі ўстанаўлення бацькоўства:
— сумесную заяву бацькоў аб устанаўленні бацькоўства альбо заява аб рэгістрацыі ўстанаўлення бацькоўства на падставе рашэння суда аб устанаўленні бацькоўства;
— пашпарты ці іншыя дакументы, якія сведчаць асобу заяўнікаў (заяўніка);
— пасведчанне аб нараджэнні дзіцяці – у выпадку, калі рэгістрацыя нараджэння асобы была праведзена раней;
— пісьмовую згоду паўналетняга асобы, у дачыненні да якога вырабляецца рэгістрацыя ўстанаўлення бацькоўства, – у выпадку рэгістрацыі ўстанаўлення бацькоўства ў адносінах да асобы, якая дасягнула паўналецця (18 год);
— копію рашэння суда аб устанаўленні бацькоўства – у выпадку рэгістрацыі ўстанаўлення бацькоўства па рашэнні суда.
Тэрмін рэгістрацыі ўстанаўлення бацькоўства складае 2 дні з даты падачы заявы; пры адначасовай урачыстай рэгістрацыі нараджэння і рэгістрацыі ўстанаўлення бацькоўства – 3 дні; пры адначасовай рэгістрацыі нараджэння, ўстанаўлення бацькоўства і заключэння шлюбу – у дзень рэгістрацыі заключэння шлюбу; пры падачы сумеснай заявы да нараджэння дзіцяці – у дзень рэгістрацыі нараджэння дзіцяці, а ў выпадку запыту звестак і (або) дакументаў ад іншых дзяржаўных органаў, іншых арганізацый – 1 месяц.
Рэгістрацыя ўстанаўлення бацькоўства (з выдачай пасведчання аб устанаўленні бацькоўства) вырабляецца бясплатна.
Пры рэгістрацыі смерці:
— заяву аб смерці;
— пашпарт або іншы дакумент, які сведчыць асобу заяўніка;
— пашпарт або іншы дакумент, які сведчыць асобу памерлага;
— медыцынскае пасведчанне аб смерці (мёртванароджаных) альбо копія рашэння суда аб устанаўленні факту смерці або аб'яўленні грамадзяніна памерлым;
— дакумент спецыялізаванай арганізацыі, якая здзейсніла пахаванне памерлага, – у выпадку рэгістрацыі смерці па месцы пахавання памерлага;
— ваенны білет памерлага — у выпадку рэгістрацыі смерці вайскоўцаў.
Рэгістрацыя смерці з выдачай пасведчання вырабляецца бясплатна ў 1 дзень з даты падачы заявы, а ў выпадку запыту дакументаў і (альбо) звестак ад іншых дзяржаўных органаў, іншых арганізацый – на працягу 1 месяца.
Пры рэгістрацыі скасавання шлюбу:
— заяву;
— пашпарт ці іншыя дакументы, якія сведчаць асобу заяўнікоў (заяўніка);
— копію рашэння суда аб скасаванні шлюбу, якое ўступіла ў законную сілу да 1 верасня 1999 г.;
— дакумент, які пацвярджае ўнясенне платы.
Рэгістрацыя скасавання шлюбу з выдачай пасведчання вырабляецца на працягу 2 дзён з даты падачы заявы, а ў выпадку запыту звестак і (або) дакументаў ад іншых дзяржаўных органаў, арганізацый – 1 месяца з дня падачы заявы.
Консульскі збор за рэгістрацыю скасавання шлюбу складае 50 еўра.
Пры рэгістрацыі змены прозвішча, уласнага імя, імя па бацьку:
— заяву;
— пашпарт або іншы дакумент, які сведчыць асобу;
— дзве фатаграфіі заяўніка памерам 30х40 мм;
— пасведчанне аб рэгістрацыі актаў грамадзянскага стану, якія падлягаюць замене ў сувязі з рэгістрацыяй перамены прозвішча, уласнага імя, імя па бацьку;
— копію літаратурных твораў, артыкулаў, нататак — у выпадку выяўлення жадання насіць прозвішча, уласнае імя ў адпаведнасці з літаратурным псеўданімам;
— дакументы, якія пацвярджаюць матывацыю (за выключэннем дакументаў, выдадзеных органам загса Рэспублікі Беларусь), – у выпадку выяўлення жадання насіць прозвішча, уласнае імя, імя па бацьку, якія адрозніваюцца ад дадзеных пры рэгістрацыі нараджэння, па прычынах, не ўказаных вышэй;
— дакумент аб аплаце консульскага збору.
Тэрмін рэгістрацыі перамены прозвішча, уласнага імя, імя па бацьку з выдачай пасведчання складае 2 месяцы з даты падачы заявы.
Консульскі збор складае 70 еўра.
Пры выдачы паўторнага пасведчання аб рэгістрацыі акта грамадскага стану:
— заяву;
— дакумент, які пацвярджае змяненне прозвішча ці іншых дадзеных грамадзяніна – у выпадку іх змены;
— пашпарт або іншы дакумент, які сведчыць асобу.
Тэрмін выдачы пасведчання – 7 дзён з даты падачы заявы пры наяўнасці адпаведнага запісу акта грамадзянскага стану, пры адсутнасці такога запісу – 1 месяц.
Консульскі збор складае 35 еўра.
Пры унясенні змен, дапаўненняў і выпраўленняў у запісы актаў грамадзянскага стану:
— заяву;
— пашпарт ці іншы дакумент, які сведчыць асобу;
— дакумент, які сведчыць асобу, з запісам аб нацыянальнай прыналежнасці – у выпадку змены нацыянальнасці ў запісах актаў;
— копію рашэння суда – у выпадку ўнясення змен, выпраўленняў і дапаўненняў у запісе актаў грамадскага стану на падставе рашэння суда;
— рашэнне органа апекі і папячыцельства, кампетэнтнага органа замежнай дзяржавы – у выпадку змянення прозвішча непаўналетняга дзіцяці;
— дакументы, якія пацвярджаюць факты, якія з'яўляюцца падставамі для выпраўлення памылак, унясення змен і дапаўненняў у запісах актаў (працоўная кніжка, пенсійнае пасведчанне, медыцынская даведка аб стане здароўя, воінскія дакументы, дакументы аб адукацыі, аб хрышчэнні і іншыя);
— пасведчанне аб рэгістрацыі актаў грамадскага стану, якія падлягаюць замене ў сувязі з унясеннем змен у запісе актаў грамадскага стану;
— дакумент, які пацвярджае ўнясенне платы.
Тэрмін унясення змен, дапаўненняў і выпраўленняў у запісы актаў грамадскага стану з выдачай пасведчання складае 10 дзен з даты падачы заявы – пры разглядзе заяў аб унясенні змен, дапаўненняў і выпраўленняў у запісы актаў грамадскага стану, якія не патрабуюць дадатковай праверкі, а пры неабходнасці правядзення дадатковай праверкі, запыту звестак і (або) дакументаў ад іншых дзяржаўных органаў, іншых арганізацый – 3 месяцы.
Консульскі збор складае 50 еўра.
Пры аднаўленні запісаў актаў грамадскага стану:
— заяву;
— пашпарт або іншы дакумент, які сведчыць асобу;
— копію рашэння суда аб устанаўленні факта рэгістрацыі акта грамадзянскага стану;
— дакумент аб аплаце консульскага збору.
Тэрмін аднаўлення запісаў актаў грамадскага стану з выдачай пасведчання складае 10 дзён з даты падачы заявы.
Консульскі збор складае 20 еўра.
Пры ануляванні запісаў актаў грамадскага стану:
— заяву;
— пашпарт альбо іншы дакумент, які сведчыць асобу;
— копію рашэння суда;
— пасведчанне аб рэгістрацыі акта грамадзянскага стану, выдадзенае на падставе ануляванай запісу акта грамадзянскага стану.
Тэрмін анулявання запісаў актаў грамадскага стану складае 10 дзён з даты падачы заявы.
Ануляванне запісаў актаў грамадзянскага стану ажыццяўляецца бясплатна.
Пры выдачы даведак аб нараджэнні, аб смерці:
— пашпарт альбо іншы дакумент, які сведчыць асобу.
Выдача даведкі вырабляецца ў дзень звароту, але не раней дня рэгістрацыі нараджэння ці смерці.
Выдача даведкі ажыццяўляецца бясплатна.
Пры выдачы даведак, якія змяшчаюць звесткі з запісаў актаў грамадскага стану, аб запісе акта грамадскага стану, аб адсутнасці запісу акта аб заключэнні шлюбу, паведамленняў аб рэгістрацыі скасавання шлюбу, аб адсутнасці запісу акта грамадзянскага стану:
— заяву;
— пашпарт альбо іншы дакумент, які сведчыць асобу.
Тэрмін выдачы даведкі складае 3 дні з дня падачы заявы пры наяўнасці адпаведнага запісу акта грамадзянскага стану; пры неабходнасці правядзення спецыяльнай праверкі – 15 дзён; пры адсутнасці такога запісу – 1 месяц.
Тэрмін дзеяння такіх даведак складае 6 месяцаў.
Консульскі збор – 35 еўра.
Дакументы, выдадзеныя кампетэнтнымі органамі замежных дзяржаў, прымаюцца пры ўмове іх легалізацыі (калі іншае не ўстаноўлена міжнароднымі дагаворамі Рэспублікі Беларусь) і перакладу на адну з дзяржаўных моў Рэспублікі Беларусь у парадку, устаноўленым заканадаўствам.
Льготы для асобных катэгорый асоб па консульскім зборы прадугледжаны Падатковым кодэксам Рэспублікі Беларусь (Асаблівая частка) ад 29 снежня 2009 г.